יום חמישי, 10 בינואר 2013

Vendee Globe


עבודה בפיזיקה - Vendée Globe

ראשית – מהי תחרות Vendée Globe?
מתוך עשרות ענפי ספורט אתגרי מוכרים בעולם ניתן ליחס את הקושי הרב ביותר, המקצוענות הרבה ביותר, הסיכון הרב ביותר, והמסוגלות הפיזית/מנטלית הגבוהה ביותר לתחרות יאכטות זו, מילים רבות נכתבו על תחרות ה – "וונדה גלוב" אולם ניתן לפשט הכול למשפט בודד יחיד ומדויקהפלגה תחרותית מסביב לעולם לבד ובלי עצירות בדרך. הפלגה על יאכטה באמצעות הרוח בלבד מסביב לעולם הוא עניין לוגיסטי מורכב למדי. הפלגה מסביב לעולם לבד הוא עניין מורכב אף יותר. הפלגה מסביב לעולם לבד ובלי לעצור בדרך הוא עניין ליחידי סגולה.
בתחרות משתתפות כ 20 יאכטות מדי 4 שנים, כשליש מהמשתתפים לא מסיים את התחרות ושני שליש מגיעים לסיום.


אמצעי תחבורה במשך כל הטיול
יאכטות באורך של 60 רגל (כ 20 מטר) המכונות"OPEN 60" -  חלקן נבנו במיוחד לתחרות זאת (מחיר כל יאכטה כ - 1.5 מיליון דולר).
כלי השייט עצמם מעוצבים ע"י מיטב מעצבי היאכטות בעולם, ה – OPEN 60 הוא דגם תחרותי בעל מאפייני עיצוב דומים מאוד.  מנעד השינויים בין סירה לסירה הוא מזערי.  מטרתו העיקרית של חוק העיצובי הקשיח הוא ליצר מכנה משותף אחיד לכלל היאכטות המתחרות ובתוך שכך להעניק לסקיפר יכולת להשיג יתרון מהירות/מרחק מתוך מסוגלות אישית גבוהה, טקטיקת שייט "חכמה" ימאות מושלמת והימור נכון על כיווני הרוחות והזרמים לתוך קדמת המסלול הרצוי. טכנולוגית היאכטות הללו היא טכנולוגית "קצה" שזלגה מטכנולוגיות חלל וטכנולוגיות צבאיות, תחומים בהם הכסף אינו מהווה שיקול. השימוש בחומרים מרוכבים להשגת כלי שיט קל יותר, חזק יותר ומהיר יותר באה לידי ביטוי בכלי שיט אלו בכול רזולוציה. תוכנות העיצוב, שיטות הבניה,  גוף הסירה, מערך היאכטה התורן והמפרשים, הכול מיוצר בסטנדרט הגבוה ביותר ובמיטב הטכנולוגיה הקיימת. מערכות הניווט והקשר "און ליין" תקשורת לוויינית לאינטרנט וטלפון. קבלת נתוני מזג אוויר באופן שוטף (מרכיב חשוב מאוד בבחירת המסלול ע"י הסקיפר) טכנולוגיות אלו מאפשרות  לעקוב אחר מסלול, כיוון ומיקום הסירה מכול מחשב בבית ובעצם "להגיע" לנקודה הרחוקה ביותר על פני כדור הארץ בלב אוקיינוס מרוחק ולעקב אחר מיקומה  ומצבה של הסירה המתחרה ושל הסקיפר המפעיל אותה.



מקורות אנרגיה לשימוש בכל אחד מאמצעי התחבורה
שלושת  הצרכנים הגדולים ביותר, מעבר לסוגי מכשירי החשמל השונים הקיימים ביאכטות, הם ההגה האוטומטי, המתפיל מים והמנוע. שלושת הצרכנים האלו צורכים אנרגיה בכמות עצומה, ואנרגיה זו היא הכרחית בניגוד לחלק ממכשירי החשמל שכמובן עוזרים אך בניגוד למנוע או הגה אוטומטי, הסקיפרים יוכלו להסתדר ולצלוח את התחרות גם בלעדיהם.

רוח ß התחרות מתבססת על כך שכל יאכטה תקיף את העולם בעזרת מקור אנרגיית הנעה אחד ויחיד, רוח בלבד. על היאכטות נאסר להשתמש בכל מקור אנרגיה אחר, כגון דלקים מסוגים שונים. נוסף על כך, על משתתפי התחרות אסור להיעזר בשום גוף חיצוני. כלומר, היאכטות מתוכננות ובנויות לכך שאדם אחד יתפעל אותן, ולסקיפרים אסור להיעזר בכלי שייט או כל עזרה חיצונית במהלך התחרות ועליהם לעבור את כל התחרות לבדם. נוסף על כך, ישנן יאכטות בעלות טורבינות רוח – כלומר מעין פרופלור המסתובב ע"י הרוח ודרכו מופק חשמל לשימוש המכשור ביאכטה.

שמש
ß ישנן יאכטות המצופות בפאנלים סולאריים רבים הממירים את אנרגיית הקרינה האלקטרומגנטית שמגיעה מהשמש לאנרגיית חשמל עבור שימושים שונים.

אנרגיה הידרואלקטרית
ß היא אנרגיה חשמלית שמקורה בתנועת המים. זוהי האנרגיה המתחדשת הנפוצה ביותר על כדור הארץ, המיוצרת באמצעות ניצול תנועת המים בנהרות, בנחלים, במפלים, בגלי ים ובתנועת גאות ושפל של האוקיינוסים.
האנרגיה הזו מנוצלת ביאכטה ע"י פרופלור בתחתית היאכטה שנע בעקבות תנועת היאכטה וכתוצאה מכך, בסופו של התהליך מופקת אנרגיה לשימוש היאכטה ומכשיריה.

עוד
ß נוסף לכל דרכי הפקת האנרגיה שצוינו, קיימת דרך נוספת אותה מנצלים הסקיפרים והיא אסורה ע"פ תקנון התחרות כיוון שעל הסקיפרים נאסר השימוש במנוע. בדרך זו מנוצלת אנרגיית התנועה של המנוע וכתוצאה ממנה מופקת אנרגיית חשמל.

ניתן להסיק מכך, שהסקיפרים זקוקים למקורות אנרגיה רבים ככל האפשר כדי לשרוד את התחרות, מקורות האנרגיה משמשים אותם לדברים כה חשובים ובלעדיהם נשקפת להם סכנת חיים. למשל: הסקיפרים משתמשים באנרגיה למכשיר התפלת מים ובלעדי המכשיר הזה הם עתידים להתייבש ולמות כתוצאה מכך. לכן, הם חייבים לאגור אנרגיה רבה לשימושים רבים חשובים מאוד.

מהירות נסיעה ממוצעת

11 קשרים של הראשונים בתחרות, של האחרונים 8-9 קשרים. (יחידות של מייל ימי לשעה)

משך הזמן להגעה ליעד

הראשונים כ 93 יממות והאחרונים עד כ 130 יממות.


עלות הנסיעה

לכל סקיפר המשתתף בתחרות יש חברה המהווה ספונסר. כלומר, חברה שמכסה את התשלומים על השתתפותו בתחרות והיאכטה בשווי של כ 1.5 מיליון דולר. נוסף ליאכטה, הסקיפר זקוק לציוד בסיסי, מזון, ביגוד מתאים, ציוד ליאכטה וכדומה – לדברים הללו (חוץ מפרטיו האישיים של הסקיפר) הספונסרים אחראים.
קיימים דמי השתתפות בשווי של כ 20,000 יורו, אשר כוללים בדיקות בטיחות ליאכטה ובדיקות רפואיות לסקיפר. בנוסף כלול לסקיפר קורס עזרה ראשונה וקורס הישרדות למקרה שיצטרך לנטוש את היאכטה.

כמויות האנרגיה

Ek=0.5mv2 ß נוסחה לחישוב אנרגיית תנועה
מסת היאכטה – 8000 ק"ג
מהירות ממוצעת – 5.5 מ"ש

חישוב העברת מייל ימי לשעה למ"ש:
11
x1853=20,383
20,383:3600=5.5 (חישוב מקורב)

0.5x8000x5.52 =121,000 ג'ול

מדוע בחרתי באמצעי תחבורה זה ובמקורות המסוימים?

בחרתי דווקא באמצעי תחבורה זה כיוון שאני אוהבת אותו מאוד, אני נהנית מאוד להפליג לארצות שונות וחושבת שזהו אחד מאמצעי התחבורה המעניינים והמרתקים ביותר. שליטה באמצעי תחבורה זה, דורשת מיומנויות רבות ורק אנשי סגולה מצליחים לסיים את התחרות בהצלחה. דבר זה, מעיד על אופיים של האנשים, אשר מיוחד ואהבתם לים מציגה חיבור אשר גורם להם לסכן את חייהם ומספר שנים להשקעה בהשתתפות בתחרות זו, ובכלל, הקדשת הזמן לתחזוקת היאכטה. דבר שאני יודעת שגוזל זמן רב, וכרוך בקשיים רבים, נחישות והתמדה – אך לבסוף משתלם.
נוסף על כך, הבחירה שלי בתחרות זו, היא הייחוד בשימוש ברוח כמקור אנרגיה. היאכטות בתחרות מפליגות אך ורק ע"י רוח, ואסור למשתתפים להשתמש במקור אנרגיה אחר, דבר קשה מאוד שמצריך הבנה עמוקה בקריאת הים, הרוחות ומזג האוויר, שעל פיו הם קובעים את מסלולם. השימוש ברוח כמקור אנרגיה יחיד מהווה יתרון גדול בחיסכון במקורות אנרגיה ושמירה על כדור הארץ כיוון שאין זיהום כתוצאה משימוש שלרוב קיים ביאכטות כגון דלקים שונים.



יתרונות וחסרונות סביבתיים/ כלכליים/חברתיים או אחרים בבחירות אלה

ישנם מספר יתרונות הקיימים בבחירות אלה. ראשית, היתרון הסביבתי, בו עקב השימוש ברוח כמקור אנרגיה יחיד נמנע זיהום של האוויר והים. נוסף על כך, השימוש ביאכטות מעודד אנשים להשתמש באמצעי תחבורה אחרים אשר לרוב פחות מוכרים, ודרכם ניתן לחוות הרפתקאות מדהימות ולפתח תכונות וכישרונות המסגלים כוח סבל ועמידה במצבים שונים.
בנוסף, יש תרומה טכנולוגית אדירה בשימוש ביאכטות בתחרויות לפיתוח חומרים חדשים, סירות חזקות יותר, מהירות יותר וקלות יותר.
החסרונות הקיימים בבחירות אלה הם בעיקר חסרונות כלכליים. רק עלות היאכטה היא כ 1.5 מיליון דולר, מחיר יקר מאוד ונוסף על כך יש צורך בקניית מוצרים נוספים ליאכטה, תחזוקה וכדומה.
דבר נוסף שנוי במחלוקת הוא הזמן האורך להתכוננות לתחרות. רוב המשתתפים בתחרות מקדישים שנים רבות מחייהם לנושא ובפרט שנים בכדי להיערך לתחרות עצמה. אני חושבת כי זוהי חוויה ייחודית במינה ולכן זהו יתרון גדול.
בתחרות עצמה כרוך סיכון גבוה כיוון שהמתמודדים נמצאים זמן לא מבוטל באמצע הים ללא אדם נוסף עימם, ובמרחק גדול לקבלת עזרה במצבי מצוקה ולכן הם מצלמים את עצמם וצריכים לשמור על שפיותם. המתמודדים חווים מצבים קשים מאוד וצריכים לדעת להתמודד איתם, ואף לוקחים בחשבון כי בהשתתפות יש סיכון לחייהם.
אך למרות הסיכונים הללו, אני חושבת שספורט האקסטרים הזה הוא מעין "חיידק ממכר", וכי מי ש"נדבק" בו לא יכול להפסיק. ולכן, האנשים המשתתפים בתחרות ומקדישים את חייהם לזה, חשים רק ביתרונות שבדבר ומנצלים כל רגע מחוויה נפלאה.


 קריאת הים ומזג האוויר

בכדי לדעת את מזג האוויר, מצב הים והרוחות משתמשים הימאים באמצעים טכנולוגיים שונים מפותחים. לדוגמא, מפות המתעדכנות כל זמן קצר ומציגות את התחזית בעתיד הקרוב, המייצגות את מצב וכיוון הגלים בים, הרוחות וכדומה.



ביבליוגרפיה

Windfinder ß windfinder.com
Wikipedia ß wikipedia.org
Vendee Globe ß vendeeglobe.org


2 תגובות:

  1. שירי שלום
    קראתי בבית באופן מעמיק יותר את העבודה ובהחלט את מביאה הצצה לעולם היאכטות ותחרות הונדה גלוב במיוחד. היה לי מעניין להיחשף לעולם לא מוכר עבורי.
    עשית עבודה טובה מאוד- כל הכבוד
    את יכולה להמשיך לשלב הבא
    בהצלחה, מלינה

    השבמחק
  2. שירי,
    נושא העבודה שבחרת מעניין מאוד, ויפה שבחרת בנושא שקרוב ללבך,
    חידשת לי על הנושא- לא ידעתי שקיימת תחרות כזו.
    עשית עבודה מקיפה ואני לא חושבת שאת צריכה להוסיף משהו..

    השבמחק